Bewegen en sporten: hoeveel en hoe vaak is eigenlijk gezond?

Er zijn in Nederland richtlijnen voor bewegen en sporten. Deze richtlijnen zijn opgesteld om de kans op diverse ziekten als kanker, diabetes, botontkalking e.d. te verkleinen. Daarnaast worden ook positieve effecten op de mentale gezondheid gezien. 

Bovenstaande gaat over voldoende bewegen. Dit laatste is belangrijk omdat onder bewegen veel meer valt dan je misschien op het oog zou denken, namelijk ook huishoudelijk werk, naar school/werk fietsen of in de tuin werken. 

De Fitnorm gaat over zwaar lichamelijke activiteit en is gericht op het onderhouden van fysieke fitheid (uithoudingsvermogen, kracht en coordinatievermogen). Er wordt geadviseerd om dit bij 2x per week te doen gedurende 20 minuten. [1]

Volwassenen en ouderen

2,5 uur per week
matig intensief bewegen

2x per week
spier- en botversterkende activiteiten

Balansoefeningen voor ouderen[2]

Het is dus niet nodig om meer te doen dan dit als het over je gezondheid gaat. Als je meer beweegt, is het belangrijk om je af te vragen waarom je dit doet. Stel jezelf hierbij de volgende vragen:

  • Vind je het leuk om te doen?
  • Wat is het doel? 
  • Kan je het ook laten als je geen zin hebt of geen tijd? 

Bewegen is vaak een ingewikkeld onderwerp als je een eetstoornis hebt (gehad). In je omgeving zijn vrienden er misschien veel over bezig of wordt het probleem ervan niet gezien. Bovendien is het daadwerkelijk gezond om te bewegen. Soms is het moeilijk om te zien in hoeverre de eetstoornis effect heeft op de hoeveelheid beweging die je per dag krijgt. 

Sport eens een weekje niet. Wat voor effect heeft dat op je gedachten? Je krijt echt niet acuut diabetes als je dit voor jezelf test. 

Als je jezelf wil beschermen maar wel wil bewegen is het verstandig om in groepsvorm te sporten, bijvoorbeeld met vriendinnen zonder een eetstoornis of een les te volgen in de sportschool. Op die manier is het makkelijker om jezelf te begrenzen en niet door te slaan. 


[1] https://www.nivel.nl/sites/default/files/bestanden/Rapport-Evaluatie-Nationaal-Actieplan-Sport-Bewegen.pdf

[2]https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/producten/beweegrichtlijnen/