De naam zegt al wat ze moeten doen, namelijk vlees vervangen. Het Voedingscentrum (de organisatie met betrouwbare informatie over voeding) heeft diverse criteria opgesteld om te beoordelen of ze geschikt zijn als vleesvervanging en bovendien passen binnen een gezond voedingspatroon. 

Wat zijn deze criteria?

Op de site van het Voedingscentrum[1] wordt het volgende genoemd:

Vegetarische productenSchijfcriteriaIn de schijfBuiten de schijf
VV≤ 2,5g/100gTahoe, Tempe,Alle overige 
TV≤0,1g/100gKant-en-klare Kant-en-klare
Na≤ 450mg/100gVleesvervangers die voldoen Vleesvervangers die niet 
TS: niet toegevoegdAan de criteria en voldoendeVoldoen aan De criteria
Ijzer, vit B12 
Fe≥ 0,8mg/100gEn/of B1 enEiwit bevatten 
B12≥0,24mcg/100gEn niet teveelzout
En/of B1≥0,06mcg/100g
Eiwit≥ 12en%

VV: verzadigd vet; TV: transvetzuren; Na: natrium; TS: totaal suiker; Fe: ijzer; en%: energieprocent

Hoe zit het dan met de vleesvervangers van de Lidl? 

Het assortiment van de Lidl is enorm uitgebreid. Erg fijn voor mensen die minder vlees willen eten zonder daar al te veel voor te betalen. Er zijn zowel vegan als vegetarische opties verkrijgbaar. 

Hieronder een overzicht van alle vleesvervangers en hun voedingswaarde. 

CriteriumEiwitIJzerB12 B1
VV 
TVNaTS
Vegetarische kipstukjes49,32,1 mg0,38 mcg0,9 g?584 mg0,6 g
Vegetarische wokstukjes50,22,1 mg0,38 mcg0,7 g?568 mg0,6 g
Vegan spekreepjes61,50,3 g?1304 mg0,7 g
Vegetarische braadworst39,27 mg0,5 mcg1,2 g?672 mg1,3 g
Vegetarische balletjes42,92,1 mg0,38 mcg0,4 g?612 mg1,3 g
Vegan rulgehakt63,52,1 mg0,38 mcg0,1 g?404 mg0,7 g
Next level gehakt (vegan)32,59,0 g?580 mg1,3 g
Vegan falafel15,02,1 mg0,38 mcg1,1 g?504 mg4,0 g
Vegetarische spinazie kaas rondo22,52,1 mg0,38 mcg3,9 g?668 mg0,7 g
Vegetarische kaasschnitzel18,07,8 g?1,02 mg1,4 g
Vegetarische groenteschnitzel10,72,1 mg0,38 mcg0,7 g?608 mg5,4 g
Vegetarische schnitzel25,57,0 mg0,5 mcg1,3 g?760 mg1,2 g
Vegan kip krokant schnitzel302,1mg0,38 mcg0,8 g?560 mg1,3 g
Vegetarische orientschijf30,72,1 mg0,38 mcg2,1 g?868 mg2,3 g
Vegetarische groenteschijf402,1 mg0,38 mcg0,2 g?660 mg3,3 g
Vegetarische toscaanse carré26,62,1 mg0,38 mcg5,0 g?604 mg1,9 g
Vegetarische kaasschelp25,52,1 mg0,38 mcg3,3 g ?704 mg1,5 g
Vegan shoarma41,62,1 mg0,38 mcg0,8 g?620 mg0,7 g
Vegan juicy steak23,90,24 mcg13 g?560 mg1,0 g
Vegetarische champignon burger18,93,7 g?600 mg1,5 g
Vegetarische wortel pompoen burger15,10,8 g?600 mg2,8 g
Vegetarische rode biet burger21,40,8 g?480 mg8,.5 g
Vegetarische burger41,42,1 mg0,38 mcg0,5 g?592 mg2,7 g
Next level burger (vegan hamburgers)31,79,1 g?520 mg1,2 g
Vegan tempeh41,42,9 g?4 mg0,5 g
Vegan tofu49,00,8 g?20 mg0,2 g

VV: verzadigd vet; TV: transvetzuren; Na: natrium; TS: totaal suiker; Fe: ijzer; en%: energieprocent

Wat opvalt is dat eigenlijk alle producten te hoog in natrium zitten, met uitzondering van het vegan rulgehakt, vegan tempeh en vegan tofu. De laatste twee zijn daarin het minst bewerkt en bevatten daarom nauwelijks natrium. De vegetarische rode biet burger zit net boven het maximum.

De hoeveelheid transvetzuren is niet in te schatten doordat alleen de totale hoeveelheid vet en verzadigd vet worden vermeld. Aangezien het totale vetgehalte van de meeste producten laag is, zal de hoeveelheid transvetzuren meestal verwaarloosbaar klein zijn. 

De hoeveelheid toegevoegd suiker is alleen zichtbaar in de ingrediënten. Zo wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van maltodextrine, rozijnen, cranberries, dextrose en invertsuikerstroop. De hoeveelheid suiker in de voedingswaarde bestaat ook uit de ingrediënten die van nature suikers bevatten. Dit maakt het moeilijker te beoordelen. 

Aangezien de tempeh en de tofu geen B12 of ijzer bevatten, vervangt alleen het vegan rulgehakt de voedingswaarde op dezelfde manier als vlees. 

De winnaar
Het vegan rulgehakt is de enige die écht binnen de Schijf van vijf valt

Variatie is hierin de boodschap. Als je afwisselt in je productkeuze om vlees te vervangen kun je best een vleesvervanger nemen. Denk hierbij ook aan het vervangen van vlees met producten als peulvruchten, eieren en noten. 


[1]https://mobiel.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/voedingscentrum/Documents/Professionals/Reader/Criteria%20SvV_h3_Richtlijnen%20Schijf%20van%20Vijf%202016%204.pdf