Vanuit het Voedingscentrum wordt geadviseerd om geen ‘witte’ producten te nemen. Hieronder vallen natuurlijk de gewone pastasoorten en de witte rijst. Ook de overige zetmeelproducten die we steeds vaker eten, zoals couscous, quinoa en gierst vallen hieronder. 

Toch vroeg ik me af of het nou echt nodig is om te kiezen voor volkoren couscous omdat dit wordt geadviseerd voor het Voedingscentrum. Ik ga in een volgende blog meer schrijven over hoe het nou zit met vezels, maar laten we eerst in wat beter naar de informatie op de verpakking kijken. 

SoortMerkVezels per 100 gram
GierstSmaakt8,5 
Drie kleuren quinoaAH Biologisch
QuinoaAH Biologisch
Quinoa plusAH Biologisch8,5
Witte quinoaAH 6,5 
Couscous AH en AH Biologisch3,5 
Volkoren couscous AH Biologisch9
CouscousLassie3,2
Volkoren spelt couscousAH Biologisch
CouscousLidl3,5 
Overzicht van diverse merken couscous, gierst en quinoa (Bron: AH.nl; verpakking couscous Lidl 5-5-2020)

Als we kijken naar de hoeveelheid vezels per 100 gram en die vergelijken met het criterium dat het Voedingscentrum heeft opgesteld voor deze producten, wordt duidelijk dat géén van deze producten buiten de Schijf van Vijf valt. Het criterium voor vezels is namelijk dat er minimaal 2,1 gram vezel per 100 gram in het product moet zitten. Het is me niet gelukt om een variant van bovenstaande producten te vinden die buiten de richtlijn valt. Dus gewoon kopen waar je zin in hebt! Het kost namelijk ook wat als je de volkoren variant wil hebben. Meestal zit er ook nog minder in de verpakking. 

Wil je echt veel vezels binnen krijgt voor weinig geld? Dan is volkoren pasta nog steeds een prima keus, zelfs als je liever de biologische variant wil hebben!

7 gram vezels per 100 gram voor maar 0,89 (mei 2020, AH)

https://www.voedingscentrum.nl/professionals/schijf-van-vijf/naslag-richtlijnen-schijf-van-vijf.aspx